Historiek

FRATEUR-DE POURCQ

1887
februari 3

1887

1887
1e generatie. Mijnheer Frateur start als smid een bedrijfje in Terhagen. Hij maakt de hoefijzers van de paarden, die de belangrijkste werktuigen vormen in de steenbakkerijen.
1895
februari 17

Tussen 1887 en 1907

Tussen 1887 en 1907
Mijnheer Frateur komt op het idee om de kleine spoortjes in de steenbakkerijen op te breken en te verkopen. De paarden moeten immers meer en meer plaats maken voor de kleine locomotiefjes type Moës. Zo ruilt de smid zijn ambacht voor een carrière als handelaar in rails.
1907
februari 17

+/- 1907

+/- 1907
2e generatie: Frans Frateur bouwt deze activiteit steeds meer uit en verhuist naar de Plantsoenstraat 5 te Boom. Het bedrijf breidt uit en start met de verkoop van allerhande spoormaterialen.
1919
februari 17

Tussen 1907 en 1930

Tussen 1907 en 1930
Het bedrijf vangt aan met het plaatsen van de rails in de nabijgelegen steenbakkerijen. 1930: 3e generatie: Karel Jules (‘Charles’) Frateur.
1951
februari 17

1951

1951
Onder leiding van Charles Frateur, gehuwd met Helena De Pourcq, worden de eerste activiteiten gestart voor de NMBS. Het Belgische wegennet wordt immers volop gebouwd.
1953
februari 17

1953

De 4e generatie doet haar intrede. Charles Frateur en Helena De Pourcq blijven kinderloos. Marie De Pourcq, zus van Helena en tevens eigenaar van het bedrijf, huwt met Charles Rotthier, wiens zoon Raoul Rotthier het roer overneemt.
1957
februari 17

1957

1957
Het bedrijf verandert van naam en zet de activiteiten verder onder de naam NV Frateur- De Pourcq.
1965
februari 17

1965

1965
De doorbraak van de grootindustrie. NV Frateur – De Pourcq bouwt de spoorbaan voor plant 2 van General Motors te Antwerpen.
1967
februari 17

1967

1967
Het Boomse familiebedrijf start met de aanleg van kraanbanen voor containerbehandeling. Ze bouwt mee aan de uitbreiding van de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge.
1978
februari 17

1978

De 5e generatie dient zich aan: Dirk Rotthier, één van de vijf kinderen van Raoul Rotthier, start in het bedrijf om in de voetsporen van zijn vader te treden.
1981
februari 17

1981

Peter Rotthier, de jongste van de vier zonen, versterkt het familiebedrijf. In de jaren ’80 en ’90 worden de activiteiten meer georiënteerd op zuivere aannemingswerken van NMBS-spoor, metro-, tram- en kraanbanen.
1989
februari 17

1989

Start deelname aan Europese onderzoeksprojecten. Ontwikkeling van innovatieve producten en systemen. Het bedrijf blijft steeds groeien in grootte en omzet.
2007
februari 17

2007

Wanneer Stefaan, zoon van Dirk Rotthier, start bij Frateur – De Pourcq, begint de firma aan haar zesde generatie.
2008
februari 17

2008

2008
FDP gaat internationaal: uitvoering van het Line 1 North Extension Project in Manilla.
2009
februari 17

2009

Met de THV Silvius haalt FDP het 1e PPS-project Mobiliteit in Vlaanderen binnen: Brabo 1
2012
februari 17

2012

2012
Ook de dochter van Dirk Rotthier, Nathalie, komt het team versterken en zorgt zo mee voor de opvolging van het familiebedrijf. In dezelfde periode trekken we in onze compleet vernieuwde gebouwen.