Project
Brabo 1, het allereerste PPS-project voor mobiliteit, werd binnengehaald door de THV Silvius, waartoe Frateur – De Pourcq behoorde. De werken worden uitgevoerd volgens een DBFM-contract, wat wil zeggen dat de combinatie instaat voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het project, maar ook voor het onderhoud en dit gedurende 25 jaar (tramgedeelte) of 35 jaar (niet-tramgedeelte).
Het project Brabo 1 bestaat uit volgende onderdelen:
- Tramlijn Deurne – Wijnegem
- Tramlijn Mortsel – Boechout
- Stelplaats voor 53 trams – inclusief zandvulinstallatie, schouwputten, tramwasinstallatie, stofzuiginstallatie
Voor FDP hield dit de volgende werken in:
- Ontwerp van het spoor
- Plaatsing van een hybride spoorsysteem (12.000m) op de lijnen Deurne – Wijnegem en Mortsel – Boechout (Betonnen trambusbaan)
- Plaatsing van de sporen op brugdek (120m)
- Plaatsing van sporen op voorgespannen elastische opstelling (250m)
- Plaatsing van sporen en spoortoestellen voor de nieuwe tramstelplaats te Deurne:
- Plaatsing rustsporen (2.800m)
- Plaatsing toegangssporen (475m)
- Plaatsing sporen in de werkplaats (385m)
- Plaatsing spoortoestellen (84st): 76 wissels en 8 kruisingen
- Bovenleidingswerken
- Elektromechanische werken
- Uitvoering van Laswerken
Details
- WerfBrabo
- BouwheerBAM
- OpdrachtgeverTHV Silvius
- GebruikerVlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn
- PlaatsDeurne – Wijnegem – Mortsel - Boechout
- Bedrag€ 124.500.000 (53.000.000 eigen werk)
- Data2009 > 2012
- SP / KR / W16.030m spoor – 8 kruisingen – 76 wissels